II Fira de les Ciències

Avui comencem la 2ª edició de la Fira de les Ciències a l’ESO. És una iniciativa del Departament de Ciències que busca que els alumnes tinguin el seu primer contacte seriós amb el món de l’experimentació científica i el disseny tecnològic.

Si l’experimentació és l’aplicació del mètode científic a la comprovació de les hipòtesis de treball en les condicions controlades del laboratori, els alumnes intenten canviar la presència o la intensitat d’aquells fenòmens que es consideren causes i  verificar que es produeixen els efectes previstos en una hipòtesi. El registre i la mesura de les causes i dels efectes mitjançant instruments científics donen lloc a la verificació d’una hipòtesi. Mentre que l’observació ha d’esperar la producció espontània d’un fenomen, l’experimentació permet reproduir els efectes, produint les causes adients al laboratori. Aquesta proposició és la base del mètode empíric: el mètode científic.

Per tal de realitzar tasques d’experimentació fent servir el mètode científic, treballarem amb els alumnes de 4t de l’itinerari científic (obligatòriament) i els alumnes de 3r o 2n (voluntàriament).

El format de treball és el següent:

a) Creació d’un grup de 3 persones que ells mateixos decideixin. Escollir un tema i una pregunta que vulguin respondre.

b) Regular el treball seguint els passos del mètode científic. Elaboració d’una hipòtesi i d’un disseny experimental destinat a verificar la hipòtesi. El procés serà guiat per un tutor assignat a cada grup. Aquest s’entrevistarà amb el grup en hores no lectives.

c) Elaboració d’un petit treball de recerca amb aquestes premisses, posant especial èmfasi en l’elaboració i comunicació de les conclusions.

d) Participació en projectes externs.

e) El treball serà valorat amb el mateix pes que un examen dins de l’assignatura corresponent i pot constituir el treball de recerca obligatori per a 4t.

La temporització prevista de la realització del projecte és la següent:

Data

Pas

Fins el 13/11 Plantejament de la pregunta que volem respondre

Entrega d’un disseny teòric

Assignació del tutor

Plantejament d’una hipòtesi

Fins el 19/11 Entrevista amb el tutor

Definició del disseny experimental

Formulació definitiva de la pregunta que volem respondre i de la hipòtesi

Fins el 20/12 Preparació del disseny teòric

Material necessari

Mostra necessària

Petit assaig

Gener Obtenció de dades
Febrer Obtenció de les dades

Tractament estadístic: gràfics

Elaboració de conclusions

Presentació de les conclusions

1-20 març Com podem millorar el treball?
20-30 març Adaptació del que s’ha treballat al format de Google Science Fair
30/4 Data límit per a entregar el treball a Google Science Fair
1-25/5

Presentació d’una memòria individual del treball que ha d’incloure una valoració del procés realitzat per l’alumne i possibilitat de participar en altres iniciatives externes

L’any passat els alumnes de 4t van presentar treballs com: Construcció d’una cambra de boira per detectar muons, Realització d’antibiogrames amb productes casolans, Tabac i esport, Variables que intervenen en la memòria,  Relació entre memòria i intensitat del so o  Relació entre la potència de l’aire i el principi de sustentació.

Esperem que els nois i noies gaudeixin d’aquesta iniciativa i que s’endinsin en el que per a molts serà el seu futur professional!!!!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s