Premi de Recerca Jove per a l’escola

Un estudi de la memòria i dels factors que hi poden influir realitzat l’any passat per quatre alumnes de l’escola ha estat guardonat enguany amb el Premi de Recerca Jove (CIRIT) que cada any concedeix la Generalitat de Catalunya. El treball es va realitzar dins del marc de la I Fira de les Ciències, on els alumnes de 4t de l’any passat realitzaven activitats experimentals com a part integrant del currículum per desenvolupar la seva competència en recerca.  Els Premis de Recerca Jove donen premis amb l’objectiu de recompensar l’esforç d’alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria (ESO) i d’alumnes d’educació postobligatòria (batxillerats i cicles formatius de grau mitjà i superior) que, sota la tutela dels professors i les professores, duguin a terme un treball de recerca en llengua catalana que els permeti aplicar els coneixements propis del seu curs al desenvolupament i la interpretació de projectes de recerca.

El treball de Raquel Clapés, Carla Colàs, Marta Mazuque i Aida Ramírez es centrava a la pèrdua de memòria i els factors que poden influir-hi, distingint els tipus de memòria i les fases de memorització. Els seus objectius eren saber què és la memòria i les seves característiques, conèixer causes per les quals oblidem coses, saber la mitjana de capacitat de memorització i poder extreure conclusions dels resultats obtinguts.Els factors estudiats van ser l’atenció, l’edat, el registre, el sexe i l’afectació de la ingesta de certes substàncies. Les seves conclusions finals van ser:

“Després d’haver realitzat un seguit de proves hem pogut observar que la memòria depèn de múltiples factors. Nosaltres ens hem centrat en l’atenció, que és vital per a la realització d’un procés de memorització, en l’edat de l’individu que realitza la prova, en el registre de les paraules, en el sexe i, per últim, en el nivell de glucosa i cafeïna en sang.

Hem pogut observar que l’edat hi influeix ja que la capacitat de memoritzar una cosa és limitada a una certa edat, augmenta i es manté i, finalment, disminueix quan l’individu ja té uns certs anys. Hem pogut observar que a un individu li és més fàcil memoritzar paraules del seu registre que no pas unes “desconegudes”.  En l’estudi del sexe i de la cafeïna hem vist que són factors que no tenen tanta importància, ja que no hi influeixen de manera tan directa.

En les proves han afectat altres factors a més dels que hem estudiat i que han modificat lleugerament els resultats. Tot i així les conclusions que podem extreure són bastant fidedignes. Alguns d’aquests factors que no hem tingut en compte són: les hores de son, la hora del dia en que es realitzava la prova, el nivell intel·lectual de cada persona…

Finalment podem concloure que la memòria varia en funció de factors externs i interns, és a dir, de factors que podem controlar i que no.”

Moltes felicitats a les quatre noies per aquest premi! Des de l’escola continuarem treballant per què els alumnes puguin desenvolupar les seves capacitats dins l’àmbit científic. Aquest tipus de reconeixements encoratja a professors, alumnes i pares en aquest camí.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s