Activitats del Curs 2013-4

Us presentem un avançament de les activitats dels nostres alumnes aquest any. Podeu llegir la programació al Pla Anual que trobareu a les carpetes públiques de la vostra sessió d’usuari del clickedu.

FIRA DE LES CIÈNCIES

L’experimentació és l’aplicació del mètode científic a la comprovació de les hipòtesis de treball en les condicions controlades del laboratori. D’aquesta manera, canviant la presència o la intensitat d’aquells fenòmens que es consideren causes, es pot verificar que produeixen els efectes previstos en una hipòtesi. El registre i la mesura de les causes i dels efectes mitjançant instruments científics donen lloc a la verificació d’una hipòtesi, i per tant dels teoremes. Mentre que l’observació ha d’esperar la producció espontània d’un fenomen, l’experimentació permet reproduir els efectes, produint les causes adients al laboratori, la qual cosa posa a l’abast de tothom la verificació dels teoremes. Aquesta proposició és la base del mètode empíric: això és, un teorema pot ser comprovat per tothom si se segueix, en els experiments, el mètode científic.

Per tal de realitzar tasques d’experimentació fent servir el mètode científic, treballarem amb els alumnes de 4t de l’itinerari científic (obligatòriament) i els alumnes de 3r o 2n (voluntàriament).

El format de treball és el següent:

a) Creació d’un grup de 3 persones que ells mateixos decideixin. Escollir un tema i una pregunta que vulguin respondre.

b) Pautar el treball seguint els passos del mètode científic. Elaboració d’una hipòtesi i d’un disseny experimental destinat a verificar la hipòtesi. El procés serà guiat per un tutor al que s’assignarà a cada grup. Aquest s’entrevistarà amb el grup en hores no lectives.

c) Elaboració d’un petit treball de recerca amb aquestes premisses, posant especial ènfasi en l’elaboració i comunicació de les conclusions.

d) Participació en Google Science Fair’14 o altres projectes externs.

e) El treball serà valorat amb el mateix pes que un examen dins de l’assignatura corresponent i pot constituir el treball de recerca obligatori per a 4t.

blogger-image-1264107431FCIN blogger-image-1152089170

JORNADES CIENTÍFIQUES

Les jornades científiques es realitzaran de forma paral•lela a les culturals al voltant de Sant Jordi. La seva finalitat es acostar a tot l’alumnat de l’escola la realitat científica i tecnològica del nostre país.

ROBÒTICA

Comencem aquest any a treballar la robòtica amb els robots de LEGO. Inicialment treballarem amb ells al segon cicle d’ESO amb una optativa del segon quadrimestre de 3r d’ESO i l’assignatura de Tecnologia de l’itinerari científic de 4t d’ESO. Es faran servir els robots de forma puntual en assignatures com Ciències, Física o Biologia.

ESTALMAT

El projecte Estalmat és un projecte que permet la Detecció i Estímul del talent precoç en matemàtiques. Són idees clau del projecte:

–             L’estructura de la prova de selecció i les idees per a la seva valoració, ben diferent d’un examen habitual, que ha d’acabar amb una entrevista de l’eqwuip de professorat amb les famílies de l’alumnat preseleccionat.

–             El fet que les activitats es desenvolupin setmanalment, sense apartar el grup d’alumnes seleccionat del seu ambient habitual (família, escola)

–             La idea que les activitats han de ser complementàries dels currícula escolars i, de cap manera hi han d’interferir.

JOVES I CIÈNCIA

El programa «Joves i ciència» té l’objectiu de potenciar l’interès per la recerca científica entre joves estudiants, així com contribuir al foment de les vocacions científiques.  El programa ofereix la possibilitat d’entrar en contacte directe amb la investigació científica. Té una durada de tres anys i es porta a terme fonamentalment als estius.

Cada any el nostre centre proposa tres alumnes de 4t d’ESO amb un expedient acadèmic brillant per participar en el procés selecció de les beques “ Joves i Ciència” que atorga la Fundació Catalunya Caixa. Estan adreçades a joves amb talent, curiositat i aptituds científiques; que a més vulguin especialitzar-se en un batxillerat científic i/o tecnològic.

Els estudiants de 4t seleccionats per l’escola l’any passat. Un d’ells va ser seleccionat per participar en el programa.

La Fundació selecciona 50 alumnes entre els milers d’aspirants de tota Catalunya.  Els dos últims anys Sara Garcia i Gerard Pascual van ser escollits per a participar en el programa.

CAMPUS CIENTÍFICOS

Per potenciar l’interès dels estudiants de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat per la ciència,  la tecnologia i la innovació, el ministeri convoca places per participar en projectes científics dissenyats per professors universitaris i desenvolupats en diferents departaments d’investigació. Aquestes pràctiques s’acostumen a realitzar la 1a setmana de juliol.

JÓVENES INVESTIGADORES

Premis que convoca el ministeri per a treballs d’investigació bàsica o prototips per a estudiants entre 15 i 20 anys.

BOJOS PER LA CIÈNCIA

Bojos per la Ciència s’adreça als estudiants de secundària que tinguin interès i mostrin aptituds en el camp de les ciències. Les sessions es duen a terme els dissabtes, en els quals es tracten diferents temes científics actuals.

Amb aquesta iniciativa, els estudiants tenen l’oportunitat d’aprofundir en la teoria i les tècniques científiques en el diferents camps científics proposats: química, bioquímica, biomedicina, noves tecnologies, arqueologia, economia, etc. Treballen en el propi centre, juntament amb investigadors, per experimentar com es fa ciència en un centre de recerca internacional, fet que els permet guanyar experiència pràctica en les últimes metodologies d’avantguarda, així com posicionar-se per a una possible carrera professional dins la branca científica que hagin escollit.

VIDEOMAT

El vídeoMAT  és un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn.

PROBLEMES A L’ESPRINT

És una activitat en línia adreçada a equips de centre organitzats de la manera que en cada centre es consideri més eficaç. Únicament s’ha d’organitzar adequadament un grup d’alumnes, que potser internivells, que vulguin participar en una activitat col•laborativa de resolució de problemes.

La denominació de “a l’esprint” prové del fet que el centre guanyador és el primer que envia totes les solucions correctes a les   —–qüestions de matemàtiques que    —–es plantegen.

blogger-image-1152089170

PROVA CANGUR

La prova Cangur, convocada per la Societat Catalana de Matemàtiques, i organitzada per  les respectives comissions balear, valenciana i catalana és una activitat que es marca com a objectiu estimular i motivar l’aprenentatge de les matemàtiques a través dels problemes. Consisteix en una prova de 30 reptes matemàtics, de dificultat creixent i de resposta tancada, amb cinc opcions per a cada problema.

Hi ha SESSIONS D’APROFUNDIMENT EN MATEMÀTIQUES PER A ALUMNES DEL SEGON CICLE D’ESO que es realitzen a la UAB cada dimecres lectiu.

MARATÓ DE PROBLEMES

Aquesta activitat s’adreça a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.  Tanmateix, de manera excepcional, també hi poden participar alumnes de 2n d’ESO si els ho aconsella una professora o un professor.

L’activitat es proposa com una activitat individual per a alumnes dels nivells indicats. Per això es demana a les persones que participin que respectin l’esperit d’aquest concurs i no cerquin ajuts “fora de concurs”.

GOOGLE SCIENCE FAIR

És el concurs mundial de Ciència de Google. Cada any presentem els millors treballs que es realitzen a l’escola.  Els alumnes de 4t van ser finalistes de la fase mundial l’any passat. Diversos mitjans catalans i espanyols se’n van fer ressò.

http://www.ara.cat/societat/Quatre-Sabadell-finalistes-mundials-Google_0_937706428.html

PREMIS CIRIT

Atorgar premis amb l’objectiu de recompensar l’esforç d’alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria (ESO) i d’alumnes d’educació postobligatòria (batxillerats i cicles formatius de grau mitjà i superior) que, sota la tutela dels professors i les professores, duguin a terme un treball de recerca en llengua catalana que els permeti aplicar els coneixements propis del seu curs al desenvolupament i la interpretació de projectes de recerca. Així mateix, es premia l’esforç dels centres d’educació secundària per fomentar la participació dels tutors i tutores i alumnes en aquesta convocatòria.

EXPORECERCA

L’Exporecerca Jove és una mostra de treballs de recerca que acull la participació de joves de 12 a 30 anys. Els objetius principals que es volen aconseguir són afavorir la recerca entre els joves, potenciar l’intercanvi d’experiències i coneixement i potenciar la participació en aquesta i altres fires i congressos d’àmbit nacional i internacional. La temàtica de les recerques exposades és totalment lliure i els participants mostren els resultats de les seves investigacions en estands habilitats a aquest efecte. Durant els tres dies que dura l’exposició, aquesta pot ser visitada per tot tipus de públic. Un jurat procedent de diversos àmbits acadèmics i professionals avalua els treballs presentats i el darrer dia es lliuren diferents premis consistents bàsicament en la participació dels seus autors en altres certàmens de caire internacional.

Normalment hi participen entre 220 i 240 persones. A més, l’Exporecerca Jove compta cada any amb la participació fora de concurs d’estudiants estrangers.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s